ویتامین ب

برداشت از دانشنامه رشد

ویتامین ب۱
یا تیامین یکی از انواع ویتامین‌ها است. تیامین یک ویتامین قابل حل در آب است لذا مازاد آن از طریق ادرار دفع می‌گردد.

این ویتامین رشد را تقویت کرده و به گوارش به‌ویژه گواردن کربوهیدرات‌ها کمک می‌‌نماید.این ویتامین به علت تأثیر بر عملکرد سامانه عصبی و بهبود بخشیدن به حالات روانی ویتامین اخلاق نامیده می‌شود. تیامین در بهبود بخشیدن به بیماری سفر کمک می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به ایجاد بیماری بری بری گردد. سبوس برنج, نان کامل گندم, آرد جو دوسر, بادام زمینی, بیشتر سبزیها و برنج از جمله منابع غنی این ویتامین هستند. گرما , الکل, کافئین و هوای آزاد از جمله عوامل از بین برنده این ماده مغذی اند.

ویتامین ب ۲
یا ریبوفلاوین یکی از انواع ویتامین‌ها است. این ویتامین نیز مانند بقیه ویتامین‌های گروه ب حل‌پذیر در آب بوده و مازاد آن از طریق ادرار دفع می‌گردد. این ویتامین به رشد و داشتن پوست, مو و ناخن سالم و بهبود زخمهای دهان و لب کمک نموده وکمبود آن می‌تواند منجر به زخمهای دهان و لب و پوست و اندام آمیزشی گردد. نور (پرتو فرابنفش) , محیط قلیایی, گرمای پخت و پز, سولفامیدها, استروژن و الکل از جمله عوامل از میان برنده این ویتامین هستند.

ویتامین ب 3
یا نیاسین یکی از انواع ویتامین‌های محلول در آب است. نیاسین هم مانند بقیه ویتامین های گروه ب جزو ویتامین های محلول در آب می‌باشد. این ویتامین در ساختمان کوآنزیم های NAD وNADP نقش دارد و میزان مورد نیاز روزانه آن برای بالغین ۲۰-۱۴ میلی گرم در روز می‌باشد.

کمبود این ویتامین می‌‌تواند منجر به پلاگر, زخم بر روی زبان, آمینواسیداوری و زوال شدید مغزی گردد.

ویتامین ب۶
یا پیریدوکسین یکی از انواع ویتامین‌ها است. مقادیر بیش از حد نیاز این ویتامین محلول در آب تقریبا هشت ساعت پس از خوردن غذا دفع می‌گردد.

این ویتامین در جذب صحیح پروتئین و چربی موثر است و در تبدیل اسیدآمینه تریپتوفان به نیاسین یا ویتامین ب۳ نقش مهمی ایفا می‌نماید, حالت تهوع و دل بهم‌خوردگی را بهبود بخشیده و از پیدایش برخی اختلالات پوستی و مغزی جلوگیری می‌ کند.

مخمر آبجو , سبوس گندم , جگر , قلوه ,دل , طالبی , کلم , شیر , تخم مرغ و گوشت گوساله از منابع این ویتامین هستند.

همچنین نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی، کنسرو کردن، بریان کردن گوشت، الکل و استروژن از جمله عوامل از میان برنده این ماده مغذی‌اند.

ویتامین ب۹
اسید فولیک که به نام‌های فولات یا ویتامین B9 نیز خوانده می‌شود برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته‌ها حیاتی و اساسی است. این ویتامین بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی، نقصهای مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان‌های مشخصی حفظ می‌کند. در فرآورده‌های غذایی (برای مثال جوشیده یا حرارت داده شده) اسید فولیک از بین می‌رود. نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولانی نیز می‌تواند محتوای اسید فولیک آن را از بین ببرد.

سودمندی‌های ویتامین ب۹
اسید فولیک در درمان و مقابله با بسیاری از بیماریها، شامل موارد زیر، کمک کننده است:
نقایص مادرزادی، میزان پایین اسید فولیک با نقایص هنگام زایش همراه است. نیمی از نقایص لوله عصبی (نظیر اسپینا بیفیدا) قابل پیشگیری است اگر زنان در سن باروری از اسید فولیک در رژیم غذایی شان استفاده کنند. مطالعات نشان می‌‌دهد که میزان اسید فولیک مورد نیاز برای جلوگیری از نقایص لوله عصبی از طریق مکمل‌های ویتامینی بسیار راحت تر قابل دسترسی است تا منابع غذایی به تنهایی. حمله و سکته قلبی، اسید فولیک برای پاک کردن خون از ماده‌ای به نام هوموسیستین ضروری است. میزان بالای هوموسیستین خطر بیماریهای قلبی و سکته قلبی را افزایش می‌‌دهد. سرطان ها، سطح پایین اسید فولیک، در ایجاد سرطان بویژه سرطانی کردن رحم، شش و روده بزرگ نقش دارد. پوکی استخوان، فقدان اسید فولیک و در نتیجه افزایش هوموسیستین باعث ضعف استخوانها شده آنها را مستعد شکستگی می‌کند. افسردگی و دیگر مشکلات ذهنی، اسید فولیک برای عملکردمغزمهم است. این ویتامین خلق، خواب و اشتها را تنظیم می‌کند. افزایش سطح اسید فولیک و در بعضی افراد، مخصوصاً اشخاص مسن باعث علایم روانی یا ذهنی منفی بر عکس می‌شود. اسید فولیک یک اثر ضد افسردگی خفیف دارد و مصرف مکمل‌های اسید فولیک در بهبود اثر داروی پروزاک مؤثر است. جلوگیری از کم خونی که می‌تواند باعث کاهش تعداد یاخته‌های قرمز خون شود، کمک به درمان سردرد، بهبودروماتیسم مفصلی، کمک به درمان ناباروری، کمک به درمان آکنه و مفید برای افراد مبتلا به ایدز.

شیوه مصرف
اسید فولیک به صورت قرص و در صورت صلاحدید پزشک به صورت تزریقی قابل استفاده است. قرص‌ها در مقدارهای 40 تا 1000 میکروگرم در دسترس هستند. میزان مجاز توصیه شده (RDA) برای اسید فولیک بستگی به سن و جنس دارد. در صورت حامله بودن، میزان کافی اسید فولیک باید استفاده شود. قبل از شروع مصرف مکمل‌های اسید فولیک یا دادن آن به بچه ها، با پزشک مشورت کنید.

میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی (RDA)
شیرخواران زیر 6 ماه: 25 میکروگرم

6 تا 12 ماه: 35 میکروگرم

بچه‌های 1 تا 3 سال: 50 میکروگرم

بچه‌های 4 تا 6 سال: 75 میکروگرم

بچه‌های 4 تا 6 سال: 75 میکروگرم

پسران و دختران 11 تا 14 سال 150 میکروگرم

مردان 15 سال و بالاتر: 400 میکروگرم

زنان 15 سال و بالاتر: 400 میکروگرم

خانم‌های حامله: 400 میکروگرم

زنان شیرده: 280 میکروگرم

منابع غذایی ویتامین ب۹
غذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند شامل ؛ جگر، عدسی،سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم و مارچوبه.

موارد احتیاط
اسید فولیک ندرتا ً‌سمی است. مصرف زیاد آن (بیشتر از 15 میلی گرم) می‌تواند باعث مشکلات معده، مشکلات خواب، واکنش‌های پوستی و تشنج شود. مکمل‌های اسید فولیک کمبود ویتامین B12را که می‌تواند باعث آسیب دائمی به سیستم عصبی شود، مخفی نگه دارد. مکمل‌های اسید فولیک باید همیشه ویتامین B12 نیز به همراه داشته باشند.

کمبود اسید فولیک عاملی برای بروز آلزایمر و پارکینسون
آلزایمر، بیماری فراموشی است، بیماری که در اثر آن فرد قدرت تفکرش را از دست داده و نزدیکان خود را به خاطر نمی‌آورد و گاهی به دلیل ناتوانی در استفاده از ذهن میمیرد. طی تحقیقاتی مشخص شد میزان اسید فولیک در خون افراد مبتلا به آلزایمر پائین است و در پژوهش دیگری مشاهده شد مصرف کم سبزیجات سبز رنگ موجب افت اسید فولیک خون و بروز لخته‌های خونی در مویرگ‌های مغز و آسیب به بافت مغز می‌شود که فراموشی را در پی دارد. همچنین کمبود دریافت اسید فولیک به بروز پارکینسون در موشهای تحت بررسی در آزمایشگاه انجامید. مطالب فوق اهمیت مصرف اسید فولیک را نشان می‌‌دهد.

تداخل‌های احتمالی
باعث کاهش جذب روی می‌شود. کاهش جذب و عملکرد در صورت همراهی با استروژن، الکل، داروهای مختلف شیمی درمانی (بویژه متوتروکسات)، سولفاسلازین، باربیتورات، و داروهای ضد تشنج. اگر آسپیرین، ایبوپروفن یا استامینوفن برای مدت طولانی استفاده می‌‌کنید به اسید فولیک بیشتری نیاز دارید. در صورتی که اسید فولیک با ویتامین B12 نیاسین، کولین و ویتامین C استفاده شود بهترین اثر را دارد.

ویتامین ب ۱۲
یا کوبالامین یکی از انواع ویتامین‌ها است. این ویتامین به تنهایی نمی‌تواند بطور کامل جذب گردد و برای جذب کامل نیاز به کلسیم دارد.

مقدار توصیه شده روزانه آن سه میکروگرم در روز است و کمبود آن می‌تواند منجر به کمخونی ماکروسیتیک و التهاب دهان و گلوسیت گردد.

این ویتامین در بدن موجب تشکیل و تجدید گلبولهای قرمز خون می‌شود, تحریک پذیری روده‌ها را کاهش داده و منجر به افزایش اشتها در کودکان می‌شود. دستگاه عصبی را سالم نگه می‌‌دارد و موجب می‌شود بدن در استفاده از پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها بهتر عمل نماید.

الکل, استروژن, نور خورشید و در معرض مواد اسیدی یا قلیایی بودن این ویتامین را از بین خواهند برد.

جگر, گوشت گوساله, تخم مرغ, شیر, پنیر و قلوه از جمله منابع غنی آن هستند.

/ 0 نظر / 122 بازدید